جهان, مقاله ها

علم سکه شناسی

اما این کار بیشتر جنبه سرگرمی و تفنن داشت و چون تنها به شکل ظاهری و زیبایی آن اشیاء توجه می کردند، کمک چندانی به روشن ساختن مسائل تاریخی نمی کرد.

سکه شناسان به مفهوم واقعی از وقتی آغاز شد که لویی چهاردهم، پادشاه فرانسه (۱۶۴۸تا۱۷۱۵م) در اواخر قرن شانزدهم، شخصی به نام لوکاس (Lucas) را مامور جمع آوری سکه های کشورهای مختلف کرد و او برای انجام ماموریت سفرهای به ممالک مشرق زمین کرد و مجموعه هایی از انواع سکه ها فراهم آورد. از آن زمان، شاهزادگان و اشراف و اسقفها نیز به جمع آوری سکه ها مخصوصا سکه هی یونانی و رومی که با خط و زبان آنها آشنایی بیشتر داشتند همت گماشتند و با تنظیم آنها در مجموعه هایی که غالبا با یادداشت ها و تفاسیری همراه بود، مقدمات علم سکه شناسی را فراهم ساختند و تالیف کتب و رسائل مربوط به این رشته را آغاز کردند. چنانچه اِرنست بابلون به عنوان یکی از پیشگامان این رشته با نوشتن کتابهایی بسیار مفید مانند مشخصات سکه های یونانی و رومی و سپس تنظیم فهرست کتابخانه ملی فرانسه گام بزرگی دراین زمینه برداشت.

با این وصف، امروز، نومیسماتیک معنی وسیعتری پیدا کرده و کم و بیش شامل تحقیق درباره کلیه اشیائی می شود که از قدیمی ترین ازمنه تاریخی به عنوان وسیله مبادله به کار می رفته اند؛ ز ابتدائی ترین آنها مانند صدفها و پیشرفته ترین آنها مانند اسکناس و اوراق اعتباری و کارتهای بانکی و غیره و دراین رهگذر، توجه دانش پژوهان معطوف است به دوره های مختلف مبادله کالا و انواع وسائط مبادله، مقیاسات وزن، مقدمات ظهور پول به مفهوم کلی آن، ظهور شاخص های فلزی، قطعات زنگ خورده شبیه سکه و سرانجام سکه زنی و تطور آن را در ادوار باستانی و تاثیرپذیری اقوام و ملل مختلف از یکدیگر.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *